ΑΓΙΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΚΥΜΗΣ
Στην πλατεία Παπανικολάου δεσπόζει ο Μητροπολιτικός Ναός του Αγίου Αθανασίου. Η σημερινή εκκλησία είναι τουλάχιστον η τρίτη σε αυτή τη θέση. Πιστεύεται ότι η πρώτη ήταν μιά μικρή που χρησιμοποιήθηκε ως νεκροταφειακός ναός, αφού η πόλη ήταν τότε γύρω από τις εκκλησίες των Ταξιαρχών και της Αγίας Τριάδας. Με την επέκταση της Κύμης και το κτίσιμο του οικισμού γύρω από την εκκλησία, κτίστηκε μια μεγαλύτερη, σε βασιλικό ρυθμό, γύρω στο 1850, για να γίνει ο καθεδρικός ναός της επισκοπής Καρυστίας. Από αυτή την εκκλησία σώζονται οι κολόνες, του γνωστού πανύψηλου κωδωνοστασίου, που σήμερα βρίσκονται τεμαχισμένες στον περίβολο του μικρού ναού του Τιμίου Προδρόμου, στο Μυλωνοπούλειο και στον χώρο του ανδριάντα του Βελισσαρίου, στον Προφήτη Ηλία. Και η δεύτερη εκκλησία κατεδαφίστηκε το 1929, για να κτισθεί, το1930, η σημερινή, σε έναν απλό βυζαντινό ρυθμό.
Περί το 1934 τοποθετήθηκαν στο κωδωνοστάσιο από τον Δήμο τα δύο μεγάλα ρολόγια της πόλης, το εβδομαδιαίο κούρδισμα των οποίων είχε ανατεθεί στον εξουσιοδοτημένο υπάλληλο Αντώνη Βαμβακούλα.
Από την προηγούμενη εκκλησία διατηρήθηκε το ξυλόγλυπτο τέμπλο, έργο του 1869, ενώ οι περισσότερες εικόνες είναι έργα του Ιωάννη Μπασδέκη από το 1868 και του Παντελή Γ. Ζωγράφου (1880). Πάνω από την Ωραία Πύλη ο Μπασδέκης ζωγράφισε, το 1868, τον Μυστικό Δείπνο σε σχεδόν πιστή αντιγραφή του γνωστού έργου του Λεονάρντο ντα Βίντσι (1495), που βρίσκεται στην τραπεζαρία της Μονής της Παναγίας των 《Χαρίτων》στο Μιλάνο. Επίσης από την παλιά εκκλησία προέρχεται το ξυλόγλυπτο προσκυνητάρι του Κουμιώτη Γεωργίου Γανώση, πατέρα του καθηγητού της Ανωτάτης Γεωπονικής Σχολής Βασιλείου Γανώση.
Αλλά ο ανεκτίμητος καλλιτεχνικός θησαυρός της εκκλησίας είναι ο μεγάλος χρυσοκέντητος βυζαντινός λειτουργικός επιτάφιος, έργο άγνωστης προέλευσης, που πιθανόν χρονολογείται προς το τέλος του 14ου αιώνα. Αν και κάπως φθαρμένος, ο επιτάφιος αυτός διασώζει αρκετά στοιχεία, για να μας δώσει σαφή εικόνα της υπέροχης τεχνοτροπίας του.
Ανάμεσα στη μεγάλη ποικιλία των έργων τέχνης του Αγίου Αθανασίου, ξεχωρίζουν μερικά αντιπροσωπευτικά και δείγματα της νεότερης τεχνοτροπίας, όπως το πασχαλινό λάβαρο του Κωνσταντίνου Αρτέμη, του 1941,όπου ο ζωγράφος χρησιμοποιεί το άσπρο και το κίτρινο χρώμα σε μια ενδιαφέρουσα αντίθεση με το καφέ.
Επίσης η σειρά των πέντε εικόνων του λογοτέχνη και ζωγράφου Φώτη Κόντογλου, από την περίοδο 1956-1958, που προέρχονται από τον ναό του Αγίου Νικολάου των Κελλιών.
Στη βορεινή πλευρά της πλατείας Παπανικολάου ήταν κτισμένο το γνωστό Παράρτημα, στο οποίο στεγάστηκε το Γυμνάσιο Κύμης από την ίδρυση του, το1922, μέχρι το 1931,οπότε απέκτησε το δικό του σημερινό κτήριο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου